Min egen pasta all´Arrabiata

Är barnsligt förtjust i Italiensk mat och framförallt PASTA!!
Här kommer en underbart god rätt jag lagade ikväll.



Började med att göra så kallat misanplace (säkert felstavat, har inte läst franska)
Det är då man förbereder och plockar fram ingredienser, hackar upp det som ska hackas.

Jag har hackat och skurit:
1 vitlök, solo
1/2 chili
2 tomater
1 knippe persilja
några blad basilika och oregano
salami
parmesan
citronzest
parmaskinka

i bakgrunden står det:
färska örter (basilika och oregano)
råsocker
olivolja
flingsalt
svartpeppar
vinäger
också så klart pasta

Jag bryner vitlök och chili i olivolja. Bara så den blir lite svett.
Rör ner de delade tomaterna, salamibitarna, lite råsocker, salt och svartpeppar.
Låter det småputtra några minuter och spär det med lite mer olivolja.
Blandar ner de färska örterna, citronzestet, vinäger och parmesanen.
Blandar ner den nykokta pastan och blandar runt det hela.



Maler över lite mer svartpeppar, river sönder några basilikablad och ringlar över lite olivolja.
Serverar det med några rullar parmaskinka och nygräddat hemgjort vitlöksbröd (gjort på surdeg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0