Saft

Igår var jag ute o letade fläderblommor efter jobbet.
Tänk er själva; gummistövlar, klänning, sekatör o spann i högsta hugg.
Så där kom jag körandes med bilen in på småvägar o åkrar i min jakt.
Och jag måste få säga att de gick riktigt bra, fick ihop fina blomklasar.

Det jag inte tänkte på när jag gav mig iväg var att i naturen finns de fästingar.....
Stod framför spegeln o vände o vred på mig för att se om jag fått någon med mig hem.
Tog 2 stycken. En som fortfarande kröp runt på benet och en som satt sig på min tå.



När jag kom hem så ställde jag mig självklart och gjorde saft.

Fläderblomssaft:
Ca 40 blomklasar
1,7 l vatten
1,5 kg socker
50 g citronsyra
4 citrusfrukter, lime & citron

Gör så här:
Rensa fläderblommorna från stora stjälkar och lägg i en spann.
Skölj och skiva citrusfrukterna och lägg tillsammans med blommorna.

Koka upp 1,7 l vatten och rör ner 1,5 kg socker samt 50 g citronsyra.
Häll vätskan över blommorna och citrusfrukterna.
Rör om.

Täck över spannen och låt stå i 3 dagar.
Rör om en gång om dagen.
Sila saften och slå på flaskor.

Saften är god att frysa och skopa upp som isglass.

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0