Mmmmm morot!!

Morötter är ju nyttigt o gott!! Och vad kan då vara bättre än att använda de i bakning?
Detta receptet kan jag varmt rekommendera er att prova, kanske inte det lättaste och snabbaste men kakan är klart värt det.


Alla ingredienser ska fram innan jag börjar.

Morotskaka:
2 1/2 dl solrosolja
3 1/2 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl fint dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
1-1 1/2 dl grovt hackade valnötter

Topping:
200 g smält avsmalnat smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft & skal av 1 citron

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa olja och socker vitt.
Tillsätt morötterna och sedan äggen, ett i taget.
Blanda de övriga ingredienserna till kakan och rör ner försiktigt i smeten.
Tillsätt valnötterna sist.
Häll smeten i en smord och bröad form med dm ca 24 cm, eller i en liten långpanna (24x35 cm)

Grädda kakan ca 45-50 min.
Känn med sticka så att kakan är torr.
Täck ev. över kakan med aluminiumfolie mot slutet så att den inte bräns.
Låt svalna och stjälp upp den.

Vispa ihop ingredienserna till toppingen till en luftig smet.
Bred toppingen över kakan när den svalnat.
Förvara kakan kallt.


Hällde lite av smeten i muffinsformar av silikon, dessa fick stå inne kortare tid.

Har även gjort en massa annat gott i veckan som jag lovar att skriva om snart.
Plockade jordgubbar o saftade och syltade. Känner mig som en riktig husmor/bullmamma ibland!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0